Hur man startar en Shopify butik (2022)

Har du någonsin haft en idé om en produkt som du tror att folk skulle köpa? Kanske ett klädesmärke eller smyckesbutik på nätet som du kan kalla din egen?

Om detta stämmer in på dig är att starta en Shopify butik helt rätt val för dig!

Men låt oss inse det, det finns många e-handelssajter där ute nu, vilket betyder att du kommer att möta hård konkurrens.

Med så många alternativ, vad övertygar folk att välja din butik framför en annan? Svaret är unikhet och en stark varumärkesidentitet, vilket kan vara svårt att uppnå men är avgörande om din verksamhet ska bli framgångsrik på lång sikt.

Men när det väl är igång kommer du att bli förvånad över hur roligt det kan vara att driva din egen Shopify butik.

Den här ultimata guiden leder dig genom allt du behöver veta om att starta en Shopify butik från början. Låt oss börja!

Tips: Du kan få en gratis 14-dagars provperiod på Shopify genom att registrera dig här eller genom att klicka på bannern nedan!

Shopify gratis testversion

Hur startar man en Shopify butik?

Om du letar efter en enkel att följa steg-för-steg-guide för att starta en Shopify-butik, har du kommit till rätt ställe!

Nedan har vi satt ihop en omfattande guide som tar dig genom varje steg i att starta ett Shopify-företag.

  1. Kom på din produktidé
  2. Välj en Shopify plan
  3. Hitta en leverantör
  4. Hitta din ideala målgrupp
  5. Designa din Shopify butik
  6. Installera Shopify appar
  7. Välj en betalningsmetod som passar dig
  8. Välj en marknadsföringsmetod som passar dig och börja annonsera

1. Kom på din produktidé

Det första steget är att ha en tydlig förståelse för produkten du vill sälja. När du har en klar förståelse för din produkt kan du bygga hela din Shopify-butik runt den!

Försök hitta produktidéer som du brinner för. Detta kommer att hjälpa dig att få energi eller motivation för att lyckas. Här är några fler frågor som kan hjälpa dig att komma på produktidéer:

  • Vad gillar du?
  • Vad har du för intressen/hobbies?
  • Vad tror du hade behövst?
  • Vilka problem vill du lösa?
  • Vad veta du redan mycket om?

Sist men inte minst måste du välja mellan en nischbutik, en general eller en enskild produktbutik.

2. Välj en metod(Dropshipping)

Innan du startar din Shopify-butik måste du bestämma hur du ska utföra beställningar. Strategin du kommer att använda kallas en ”fulfillment method”.

Här är en tabell som visar en snabb översikt över de tre uppfyllelsemetoderna som vi rekommenderar, inklusive för- och nackdelar med var och en:

Fulfillment methodBeskrivningProsCons
Dropshipping/print on demand(POD)Sälj (egen designade) produkter utan att ha dom i ett lager.Kan snabbt byta mellan olika produkter.Mindre kontroll över leveranstider m.m.
Väldigt små kostnader för att komma igång.Lång frakt tid.
Låg risk.Mycket konkurrens.
Tredjepart fulfillmentKöp ditt egna lager och låt ett 3PL föreatg fixa dina ordrar.Mer kontroll över ditt lager och frakttiden.Mera risk, kommer din produkt att sälja?
Lägre leveranstid.Krävs en större investering för produkter.
Du kan köpa in ditt lager i bulk vilket gör att styck priset per produkt blir billigare
In-house fulfillmentDu har full kontroll över din frakt och lager.Full kontroll över hela processen.Kan kräva mer tid och pengar.
Perfekt för att kunna sätta egen logotyp på dina produkter eller annan ”branding”.Tar mer tid.
Du har mer ansvar över hela processen.

Låt oss ta en titt på var och en mer detaljerat.

Dropshipping/print on demand

Dropshipping är den mest populära och enklaste metoden för att driva en Shopify butik. Med dropshipping behöver du aldrig oroa dig för lager eller frakt!

Hur fungerar det?

När en kund beställer en produkt från din butik kontaktar du helt enkelt din leverantör, så skickar de produkten direkt till din kunds dörr. Dropshipping är perfekt för entreprenörer som vill starta sin första Shopify butik med begränsade förskottsinvesteringar.

En fulfillment metod som liknar dropshipping är print on demand.

Print on demand är en typ av dropshipping där du säljer skräddarsydda produkter som t-shirts, muggar, telefonfodral etc. Det är perfekt för entreprenörer som vill starta en Shopify-butik och sälja en personligt anpassad produkt utan investeringar eller risk i förväg.

Tredjepart fulfillment

Tredjepart fulfillment är en typ av uppfyllelse där du skickar dina produkter till ett tredjepartsföretag, och de kommer att lagra, packa och skicka dina produkter åt dig.

Den största fördelen med att använda tredjepart fulfillment jämfört med dropshipping är att ha mer kontroll över ditt lager och frakt. Och om du väljer ett tredjepartslager i kundens land kommer dina leveranstider att förbättras avsevärt.

Du kommer också att kunna köpa dina produkter i lösvikt, vilket är billigare än att köpa dem en och en.

Nackdelen är dock att mer risk är inblandad och kräver en mer betydande förskottsinvestering (eftersom du måste köpa ditt eget lager).

In-house fulfillment

Om du vill ha fullständig kontroll över uppfyllelseprocessen för din dropshippingbutik kan den interna fulfillment vara valet för dig.

Genom att välja den interna leveransmodellen för din shopify butik måste du se till att din butik har tillräckligt med lager och att när du får en beställning kommer dessa produkter att packas och skickas till din kund.

Som namnet in-house antyder, kan du bokstavligen göra detta genom att hålla en inventering i ditt eget hus. Detta ger dig fullständig kontroll över din fulfillment process, men det tar mycket tid, vilket kan distrahera dig från andra viktiga uppgifter relaterade till din Shopify butik.

3. Välj en Shopify Plan

När du har valt en fulfillment metod för din shopify butik är det dags att komma igång med Shopify.

Det första steget är att registrera dig för ett Shopify konto.

Du kan få en 14 dagar gratis provperiod genom att registrera dig för Shopify!

Shopify gratis testversion

Under din registreringsprocess måste du välja en Shopify plan.

Shopify har tre huvudsakliga prisplaner: Basic Shopify ($29 per månad), Shopify ($79 per månad) och Advanced ($299 per månad). Eller kan spara 50% genom att köpa ett helt år på alla planer!

Men låt inte de högre priserna skrämma dig. För någon som precis ska startat en Shopify butik är grundplanen mer än tillräckligt!

Grundplanen erbjuder i stort sett samma funktioner som Shopify-planen. Den största skillnaden är att du kommer att behöva betala lite mer transaktionsavgifter för dina kunders transaktioner.

Och om du någon gång känner att du behöver fler funktioner eller lägre transaktionsavgifter kan du alltid uppgradera till en Shopify- eller Advanced-plan senare!

4. Hitta en leverantör/agent

När du driver en Shopify-butik behöver du en leverantör att köpa dina produkter från.

Den uppfyllelsemetod du har valt avgör delvis vilken leverantör som passar dig. Vissa leverantörer fokuserar på dropshippers eller in-house uppfyllnadsbutiker, medan andra bara arbetar med print on demand-butiker.

Läs gärna denna artikel för att hinna en leverantör/agent.

5. Hitta din perfekta kund

Nästa steg är att hitta din perfekta kund även kallat målgrupp/audience.

Din målgrupp är den grupp människor du vill sälja dina produkter till. De har ofta liknande intressen, hobbyer, åldrar eller kön.

Det är viktigt att hitta din idealiska dropshipping målgrupp eftersom det är de personer som har störst chans att köpa dina produkter!

De vanligaste metoderna för att definiera din målgrupp är att utveckla en köparpersona, analysera din produkts fördelar eller helt enkelt testa olika målgrupper för att hitta den som ger bäst resultat.

En köparpersona är en fiktiv karaktär som representerar din idealkund. Genom att skapa en köparpersona kommer du att kunna lista ut vem din målgrupp är och vilka deras behov är.

6. Designa din Shopify Butik

Att designa och skapa varumärke för din Shopify-butik är ett av de viktigaste stegen för att starta en Shopify-butik. Det kräver också mest arbete.

Mycket av detta kommer att bero på din produktidé, så du kan börja tänka på det så fort du har det.

Ditt varumärke och design bör spegla ditt varumärkes personlighet och värderingar. Detta gör att du kan få bättre kontakt med din målgrupp.

En av de första sakerna att göra är att tänka på ett namn för din butik.

När du gör det är det viktigt att välja ett unikt, kort och minnesvärt namn relaterat till din nisch.

Du kan också använda en namngenerator om du letar efter inspiration. Kolla till exempel Namelix eller Shopifys företagsnamnsgenerator!

När du är redo för själva designarbetet är en av de första sakerna du måste göra att välja ett Shopify-tema.

Ditt Shopify-tema är grunden för din butiks design. Det avgör det övergripande utseendet och känslan i din butik.

Det är viktigt att välja ett Shopify-tema som är väldesignat och lätt att använda. Du kan bläddra igenom Shopifys temabutik för att hitta ett tema som passar dina behov.

7. Installera rätt Shopify appar

När du arbetar med designen och varumärket för din Shopify-butik kommer du att märka att du kan skapa en snygg butik utan att använda några appar.

Men genom att installera flera viktiga Shopify-appar kan du lägga till fantastiska funktioner till din butik.

Vissa Shopify-appar hjälper dig med e-postmarknadsföring, vissa syftar till att öka din konverteringsfrekvens och andra hjälper dig med redovisning eller hantering av beställningar.

Du behöver inte installera många appar, bara installera de som du tror kommer att vara användbara för din butik.

För att komma igång, här är några viktiga Shopify-appar som vi rekommenderar för varje Shopify-butik:

För flera bra appar rekommenderar vi att ni läser denna artikel!

8. Konfigurera dina betalningssystem

Bra jobbat! Du är nästan redo att välkomna de första kunderna till din Shopify-butik.

Det enda som återstår för att göra din Shopify-butik redo för försäljning är att ställa in dina betalningssystem och inställningarna för frakt och skatter.

En betalningssystem är en tjänst som låter dig acceptera betalningar online. När en kund vill göra ett köp i din Shopify-butik måste du se till att du har en betalningssystem inställd så att de kan slutföra betalningen.

Det finns flera betalningssystem där ute som du kan använda för din Shopify-butik. När du väljer en är det viktigt att tänka på följande:

  • Om din butiks affärsmodell accepteras (vissa betalningssystemstöder inte dropshipping-butiker).
  • Om det fungerar med land och valuta för din målgrupp.
  • Transaktionsavgifterna.
  • Kundtjänsten.

Låt oss fortsätta med det sista och oändliga steget, marknadsföring!

9. Välj en markandsföringsmetod och gör en plan

När du har konfigurerat ditt Shopify-butik är du redo att börja marknadsföra.

Det är viktigt att komma ihåg att marknadsföring är en pågående process. Det är inget man gör en gång, och allt faller på plats. Du måste vara konsekvent och uthållig.

Som sagt, det finns många marknadsföringsstrategier du kan prova. Återigen, de bästa beror på dina mål och din Shopify-butik.

Varför du ska starta en Shopify Butik 2022

Först och främst bör du starta en webbutik eftersom onlineshopping är ett av, om inte de snabbast växande segmenten inom detaljhandeln.

Men varför ska du starta en Shopify-butik i synnerhet?

Det är den tredje största återförsäljaren efter Amazon och eBay. Deras premiumprodukt, Shopify Plus, används av välkända företag som Pepsi, Heinz, Tesla och till och med kändisar som Lady Gaga.

Shopify är den bästa plattformen för din onlinebutik av följande sju anledningar:

  • Det är enkelt att starta en Shopify-butik som nybörjare.
  • Det är prisvärt och ger värde och skalbarhet.
  • Den erbjuder kundsupport i världsklass.
  • Den har den hastighet och säkerhet du behöver.
  • Det erbjuder marknadsföringsverktyg och SEO.
  • Den är mobilanpassad.
  • Och slutligen tillhandahåller den resurser och appar för alla typer av onlinebutiker!

Summan av kardemumman

Nu när du vet hur du startar en Shopify-butik är det dags att komma igång!

Att starta en Shopify-butik kan vara ett bra sätt att starta eget företag och tjäna lite extra inkomster hemifrån.

Det är inte lätt, men om du följer den här guiden kommer du att vara på god väg.

Vi hoppas att du tyckte att den här guiden var användbar och önskar dig lycka till med din Shopify-butik. Om du har några frågor, lämna gärna en kommentar nedan.

Lycka till med försäljningen!

Shopify gratis testversion

Vi tar gärna del av dina tankar

Lämna en kommentar

Dropshippingsverige
Logo