Kan man använda sig av Dropshipping på Amazon?

Letar du efter ett sätt att starta ett onlineföretag? Om så är fallet kanske du undrar om du kan göra dropshipping på Amazon.

Enligt statistik har Amazon över 300 miljoner aktiva användare och mer än 280 miljarder dollar i försäljning från sin försäljningskanal.

Låter uppmuntrande, eller hur?

Men har du också tänkt på detta:

Kan du göra dropshipping på Amazon?
Rekommenderas det att börja dropshipping på Amazon 2022?
Är dropshipping lagligt på Amazon?
Den här guiden kommer att leda dig genom att göra och inte göra för dropshipping på Amazon, Amazons dropshipping-policy, hur du undviker kontoavstängningar och mycket mer.

Låt oss börja!

Vad är Amazon Dropshipping?

Du kanske har en idé om Amazon och vad dropshipping är. Men hur är det med Amazon dropshipping?

Amazon dropshipping är en affärsmodell där du listar dina produkter på Amazon och säljer dem för att tjäna intäkter utan att äga lager.

Din leverantör ansvarar för att underhålla och skicka lagret till dina kunder i tid. Ditt jobb är att skapa en utmärkt produktlista på Amazon.

Kort sagt fungerar Amazon dropshipping på samma sätt som dropshipping genom en Shopify-butik. Men istället för att sälja produkter på din webbplats listar du dem på Amazon!

Kan du använda Amazon för Dropshipping?

Amazon är en e-handelsplattform som du kan använda för att sälja dina egna produkter. Från statistiken vet vi att Amazon har mer än fem miljoner aktiva säljare, och runt 50 % av all försäljning på Amazon kommer från tredjepartssäljare.

Men kan du också göra dropshipping på Amazon?

Tekniskt sett är det möjligt att göra dropshipping på Amazon. Amazons dropship-policy gör dock Amazon till en av de mest utmanande plattformarna att använda för dropshipping.

För att uttrycka det kort, dropshipping på Amazon är tekniskt möjligt, men det kommer att vara riktigt utmanande att hitta en leverantör som följer Amazons dropship-policy.

Amazon säger också att dropshipping genom att köpa produkter från en annan onlineåterförsäljare (som AliExpress) och låta återförsäljaren skicka direkt till dina kunder är inte tillåtet på Amazon.

Om du är fast besluten att göra dropshipping på Amazon, måste du hitta någon sorts dropshipping-leverantör med eget märke som kan identifiera ditt företag som säljare av produkten och acceptera kundretur åt dig.

Så vad rekommenderar vi här?

Tja, det finns två huvudvägar att ta härifrån:

  • Börja dropshipping genom att skapa en onlinebutik (på en e-handelsplattform som Shopify).
  • Sälj på Amazon med Amazon FBA-modellen (Fulfillment by Amazon).

Om du vill börja dropshipping rekommenderar vi att du gör det via en e-handelsplattform som Shopify. På så sätt kommer du att ha en egen butik och inte behöva följa några dropship-policyer från tredjepartsmarknadsplatser!

Shopify gratis testversion

Du kan hitta en steg-för-steg-guide för att bygga din egen dropshippingbutik här.

Och om du är fast besluten att sälja produkter på Amazon, låt oss dyka in i Amazon FBA lite mer!

Hur säljer man på Amazon?

Amazon FBA är en av de mest populära affärsmodellerna som används för att sälja produkter på Amazon.

Det har några likheter med dropshipping, men det finns också skillnader.

Den största skillnaden mellan Amazon FBA och dropshipping är att med Amazon FBA måste du köpa inventering och skicka det till Amazons lager i förväg. Samtidigt låter dropshipping dig börja sälja produkter utan att först investera i lager.

Amazon FBA är en tjänst som tillåter tredjepartssäljare att lagra sina produkter i Amazons uppfyllnadscenter.

När du använder Amazon FBA, hanterar Amazon din produktlagring, frakt och kundservice.

Liksom dropshipping är Amazon FBA ett utmärkt alternativ för säljare som vill fokusera på att växa sin verksamhet utan att oroa sig för logistiken för uppfyllandet.

Dessutom kan FBA hjälpa dig att nå fler kunder eftersom kunder litar på Amazons frakt och kundservice.

Fördelarna med Amazon

För vissa kan försäljning på Amazon vara en perfekt affärsmodell. Det är främst på grund av dessa proffs!

1. Stor kundbas

Amazon är en gigantisk och populär e-handelsplattform med miljontals unika besökare som kommer för att handla online.

Att vara en säljare på Amazon gör att du kan nå en stor publik. Hela 63 % av onlineshopparna börjar sin sökning på Amazon!

2. Kundens förtroende

Alla företag kommer att berätta för dig att kundernas förtroende är avgörande. Människor är mer benägna att köpa från företag som de känner att de kan lita på, och detta gäller särskilt när de handlar online.

Amazon har byggt upp ett rykte som en pålitlig och pålitlig onlinemarknad, vilket ger säljarna en betydande fördel. Eftersom shoppare vet att de kan förvänta sig en viss nivå av kvalitet och service från Amazon är det mer sannolikt att de tar en chans på nya produkter och säljare.

3. Problemfri försäljning

Med Amazon behöver du inte oroa dig för kundservice, hantering, frakt och returer. Det beror på att Amazon tar hand om allt det där när du använder Amazon FBA!

Amazons team är utbildat för att hantera alla typer av kundförfrågningar, inklusive returer, återbetalningar och produktfrågor. De är också experter på att felsöka eventuella problem som kan uppstå under köpprocessen. Framför allt är de tillgängliga 24/7!

Som ett resultat kan du fokusera på att växa ditt företag, med vetskapen om att dina kunder är i goda händer.

4. Skalbarhet

Amazons FBA-system har utformats så att du kan skala din verksamhet snabbt och effektivt.

Till exempel har de program på plats som låter dig:

  • Minska leveranskostnaderna för lågkostnads, litet eller lätt lager.
  • Erbjud rabatter för återkommande kunder.
  • Erbjud snabb Amazon Prime-frakt.
  • Sälj dina produkter i mer än 100 länder.
  • Och mer!

5. Kostnadseffektiv

Det säger sig självt att Amazon uppnår betydande stordriftsfördelar med sitt FBA-program.

Eftersom Amazon bearbetar så många paket kan den erbjuda sina säljare en kostnadseffektiv lösning.

Nackdelar med att sälja på Amazon

Att sälja på Amazon har också nackdelar. Annars hade alla gjort det!

1. Fulfillment avgifter

När du använder FBA måste du betala för lagring, frakt och andra relaterade kostnader.

Dessa avgifter kan läggas snabbt och kan tära på dina vinster om du inte är försiktig.

Som ett resultat är det viktigt att göra din forskning och se till att du är medveten om alla avgifter innan du listar dina varor till försäljning på Amazon. Annars kan du sluta med att betala mer än du förväntat dig, och det kan påverka din resultat.

2. Hård konkurrens

Du kanske tror att genom att göra dropshipping på Amazon skulle du erbjuda dina produkter till en stor publik, och dina framgångschanser skulle vara högre. Men faktum är att varje mynt har två sidor.

Med miljontals produkter tillgängliga för försäljning kan det vara svårt att bli uppmärksammad. Och även om en potentiell kund hittar din annons, kan de omedelbart stängas av på grund av antalet andra tillgängliga alternativ.

Denna hårda konkurrens kan göra det svårt att sälja även de mest unika och högkvalitativa produkterna. Dessutom letar många Amazon-säljare ständigt efter sätt att underskrida konkurrensen, vilket kan leda till smala vinstmarginaler.

3. Krävs en större investering

Att sälja en produkt via Amazon FBA kräver vanligtvis en ganska stor investering.

Faktum är att det vanligtvis är mycket mer jämfört med investeringen du behöver för att börja dropshipping.

När du säljer en produkt via Amazon FBA finns det två huvudsakliga investeringar du måste göra.

Först och främst måste du köpa en inventering av din produkt för att skicka till Amazons lager. Det innebär att inte bara betala för själva produkterna utan också för fraktkostnaderna till lagret.

För det andra måste du investera en hel del i Amazon Ads för att öka rankningen av din produktlista. Du kommer att börja på en av de sista sidorna i ditt huvudsökord, och det primära sättet att öka den rankningen är genom att få beställningar och recensioner på din produktlista.

Därför är det vanligt att se Amazon-säljare köra sina aktiviteter oavgjort eller till och med med förlust i början bara för att öka rankningen av deras produktlista!

Summan av kardemumman

Innan vi går till slutsatsen har vi skapat en snabb sammanfattning av den här artikeln åt dig, så att du enkelt kan komma ihåg den:

  • Amazon dropshipping fungerar på samma sätt som traditionell dropshipping. Men istället för att lista produkten i din egen butik, gör du en produktlista på Amazon.
  • Tekniskt sett är det möjligt att dropshippa på Amazon. Amazons dropship-policy gör det dock svårt att hitta lämpliga leverantörer för det.
  • Amazon FBA kommer sannolikt att vara en bättre modell för att sälja Amazon-produkter än dropshipping.
  • Om du vill börja dropshipping rekommenderar vi att du använder en e-handelsplattform som Shopify för att lista dina produkter på.

Vi tar gärna del av dina tankar

Lämna en kommentar

Dropshippingsverige
Logo